Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

כל מה שרציתם לדעת על: תרגול עיניים להורדת מספר

תופתעו לגלות אך רבים מהאנשים המרכיבים משקפי ראייה, לאו דווקא חקרו את התופעה לעומק ומבינים מדוע הם סובלים מקוצר ראייה, מה זה בכלל אומר מספר בעיניים, מה המשמעות של צילינדר והאם ניתן לעשות משהו בנידון פרט לניתוח לייזר להסרת משקפיים?

 

כמחצית מרקמת המוח שלנו מאפיינת את תהליכי הראייה והתנועות שהעיניים שלנו עושות במרחב. העיניים הם סוג של מצלמה אנושית שיודעת למקד את התמונה אותו אנו קולטים על הרשתית עצמה. הקרנית שוברת את קרני האור ומעבדת את האור במטרה ליצור תמונה. במצבים שבהם קרני האור אינן פוגעות בדיוק ברשתית עלינו לקבל סוג של תיקון אופטי מושלם, כדי שנוכל לייצר תמונה חדה יותר.

 

כשאנחנו אומרים ״יש לי מספר בעיניים״ הכוונה בשפה פשוטה לקוצר ראייה מצב המכונה Myopia. במצב זה קיים עודף כוח בעין ולכן עלינו ״לתקן״ את חוסר האיזון שנוצר בכדי שהעין תוכל למקד את האור שיגיע בצורה מדויקת לרשתית וכך נראה בצורה אופטימלית.

 

אין ספק כי איכות החיים נפגעת עבור אנשים עם מרשם גבוה. ככל שהמספר גבוה, הרשתית מתוחה מה שמקשה עוד יותר על הראייה. גנטיקה, ילדים ואנשים שלא נמצאים באור יום באופן מספק, שימוש גבוה בעיניים לראייה מקרוב – אלו ועוד מעודדים עלייה במספר. יש המון מיתוסים ואמירות על עליית מספר אך התיאוריה המתקדמת ביותר מראה כי כשאין פוקוס באזור הצידי של הרשתית, אזור בו קשה לנו לקבל ראייה שהיא חדה, יש קושי בשבירת האורך מה שגורם לגידול במספר.

 

ומה לגבי צילינדר?

בשונה מאדם אשר סובל מקוצר ראייה וממקד את קרני האור לפני הרשתית לכן זקוק למרשם מינוס, יש אנשים שסובלים מבעיה הנקראת אסטיגמציה בה קיים הבדל בין מישור אחד של העין למישור השני. במצב זה יש צורך בעדשה גלילית הנקראת גם צילינדר.

 

איך תרגול עיניים יכול לעזור להורדת המספר?

ובכן, תרגול עיניים היא שיטה שפותחה עם השנים על בסיס מחקרים. יש כל מיני שיטות וכל מיני סוגים של תרגילים והחוכמה הינה להתאים את התרגילים בהתאם לגובה המרשם והבעיה הספיציפית ממנה סובל האדם בעיניים. אחת הסיבות שהמספר ממשיך לגדול היא משום ששרירי העיניים שלנו מפסיקים להתאמץ שכן המשקפיים מתקנות עבורנו את הראייה, ככך שהעין מתאמצת פחות, היא הופכת פחות גמישה ופחות מסוגלת להתמודד עם מרחקים כי היא מתרגלת למשקפיים. עם הזמן, המספר עולה. מה אותם תרגילים עושים וכיצד הם תורמים לנו? התרגילים מחזקים את שרירי העיניים ומלמדים את המוח שלנו – (זוכרים דיברנו עליו בהתחלה) להעביר מסר נכון לעיניים. עם הזמן שרירי העיניים מתחזקים, העיניים לומדות איך להתמודד עם מרחקים ותנועה במרחק ועם אור והמספר לאט לאט ירד. תתפלאו לגלות שיש אנשים שבשיטה זו הצליחו להסיר את המשקפיים שלהם לחלוטין.