Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

בית שערים- אתר מורשת אשר הוכרז על ידי אונסק״ו

בית שערים הינו אתר ארכיאולוגי היסטורי אשר ממוקם באזור עמק יזרעאל, על פי המקורות וגילויים היסטוריים במקום, הוא היה מקום מושבם של הסנהדרין ורבי יהודה הנשיא בין המאה ה-2 וה-4 לספירה.

מיקומה המדויק של בית שערים הוא על גבעת שייח' שנמצאת סמוך לקריית טבעון כאשר מדרום מזרח היא משקיפה על עמק יזרעאל ומכיוון מערב על הר הכרמל.

לאחרונה, הוכרזה בית שערים על ידי הארגון אונסק"ו כאתר מורשת עולמי לאור שני קריטריונים חשובים, שהראשון הוא כי במקום ישנה עדות ייחודית ויוצאת דופן להתפתחות תרבותית והשני הוא שלאורך תקופת זמן המקום מציג שינויים חשובים בערכים אנושיים.

אונסק"ו הוא ארגון בינלאומי הפועל משנת 1972 למען שימור מורשת ותרבות עולמית.

בנוסף לבית שערים, בישראל ישנם עוד תשעה אתרים שהוכרזו על ידי הארגון בתור אתרי מורשת.

האתר הראשון שעליו הכריז אונסק"ו בארץ בתור אתר מורשת הוא העיר העתיקה בירושלים וזה קרה בשנת 1981, כאשר ההצעה להוסיף את העיר העתיקה הועלתה בכלל על ידי ירדן ולא על ידי מדינת ישראל, זאת בעוד שאונסק"ו לא ציינה תחת איזה ריבונות נמצאת ירושלים עד היום.

האתר השני והשלישי שהוכרזו בתור אתרי תרבות בישראל הם העיר העתיקה בעכו ומצדה בשנת 2001 כאשר שנתיים לאחר מכן מצטרפת העיר הלבנה של תל אביב בזכות מבני הבאוהאוס הייחודיים שפזורים במרכז העיר. בשנת 2005 נוספו לרשימה התלים המקראיים תל מגידו, תל שבע ותל חצור, ובשנת 2007 נוספו הערים הנבטיות שבטה, עבדת, ממשית וחלוצה אשר מרכיבות את דרך הבשמים, אשר תחילתה של הדרך הזו עוד בירדן.

בשנת 2008 נוספו לרשימה הגנים הבאהיים בחיפה ומקומות הקדושים להם בגליל המערבי.

הגנים הבאהיים בחיפה ידועים בתור אחד האתרים היפים ביותר לביקור במדינת ישראל ונחשב לאחד מסמלי ההיכר של העיר חיפה.

בשנת 2012 הצטרף לרשימה נחל מערות אשר נמצא גם הוא באזור הכרמל בעוד ששנתיים לאחר מכן בשנת 2014 נוסף לרשימה בית גוברין על כל מערותיו אשר בחבל לכיש באזור קרית גת.

השנה כאמור הצטרפו בית שערים לרשימה היוקרתית והינם האתר העשירי כאמור ברשימת אתרי המורשת העולמית בארץ.